Den magiska maskinen

Eventprofil
Public & destination

Uppdragsgivare
Örebrokompaniet

Örebro slott blev jultomtens hemliga verkstad – och lockade
50 000 besökare varje år.

Projektionsshowen ”Den magiska maskinen” förvandlade Örebro slott till en förtrollande fantasivärld. Den animerade berättelsen om två hasselmöss på äventyr i tomtens verkstad lockade över 50 000 årliga besökare, genererade stor medial uppmärksamhet och ett enormt engagemang på sociala medier. Showen blev snabbt en älskad attraktion som bidrog till att stärka Örebros position som populär juldestination.

”Jultomtens verkstad ligger i Örebro slott – inte på nordpolen”.

Läs mer…

År 2017 satte Örebro kommun ett ambitiöst mål: att bli Sveriges fjärde största evenemangsstad. Inspirerade av denna vision presenterade Bright Blue ”Den magiska maskinen”, en animerad och 3D-mappad berättelse som skulle projiceras på slottets fasad.

Tillsammans med Rådhusets julkander och O, Helga Nattpositionerade denna trio av förstklassiga julevenemang Örebro som en självklar juldestination.

Under ”Den magiska maskinen” fick publiken följa två nyfikna hasselmöss på upptäcksfärd i jultomtens verkstad – som de facto ligger gömd i Örebro slott. Med hjälp av avancerade 3D-projektioner fick publiken uppleva visuella illusioner av hur slottet plötsligt förvandlades till allt från en magisk julvärld till en leksaksfabrik, ett Pac Man-spel och ett enormt bollhav. Den tio minuter långa föreställningen visades två gånger om dagen under tre veckor fram till juldagen, och lockade över 50 000 årliga besökare. Den omfattande mediala uppmärksamheten och det stora engagemanget på sociala medier bidrog förstås till evenemangets framgång.

Troligtvis världens största gamingskärm
Varje år introducerade vi nya berättelser och interaktiva upplevelser. Ett av dem var Castle Games, där besökare kunde utmana e-sportstjärnor i FIFA, Mario Kart och VR Beat Saber – med slottet som en gigantisk gamingskärm.

År 2019 förlängdes spelperioden till och med nyårsafton. Den kompletterades också med en inspelad, specialproducerad New Year’s Eve concert som även den projicerades på slottet. Bland artisterna fanns Örebro-stjärnor som Svenska Kammarorkestern, Millencolin och Lolita Pop. Nyårsfirandet lockade cirka 35 000 besökare.

Framgången med ”Den magiska maskinen” väckte stort intresse från många städer, både i Sverige och utomlands. Showens medieexponering, engagemang på sociala medier och det stora antalet besökare spelade en nyckelroll. Flera kommuner och aktörer hörde av sig för att undersöka möjligheten att producera ett liknande evenemang i sina egna städer.

Men så kom en global pandemi, och av förståeliga skäl började vi alla tänka på annat.

Exceptional events made to wow.

Bright Blue skapar fysiska och digitala event för företag och destinationer. Vi hjälper även våra kunder att utveckla strategier inom kommunikation, tillväxt, förändring, positionering och varumärkesupplevelser.